Γέφυρα Κερίτη: Τρία χρόνια συντρίμμια

Τρία χρόνια μετά την κατάρρευση της γέφυρα του Κερίτη , οι πληγές στο πολιτιστικό, αναπτυξιακό, περιβαλλοντικό γίγνεσθαι της περιοχής παραμένουν βαθιές! Οι κάτοικοι της περιοχής παραμένουν ανήσυχοι και αναμένουν να υλοποιηθούν οι υποσχέσεις της πολιτικής ηγεσίας για αποκατάσταση της ιστορικής γέφυρας.

γέφυρα Κερίτη Η γέφυρα του Κερίτη όπως είναι σήμερα

Μια γέφυρα σύμβολο όχι μόνο για την κοιλάδα αλλά για όλη την Κρήτη, τεράστιας συγκοινωνιακής, πολιτιστικής, αναπτυξιακής, ιστορικής αξίας.

γέφυρα Κερίτη Τρία χρόνια μετά την κατάρρευση της γέφυρας του Κερίτη, άνθρωποι της περιοχής αναφέρονται στην ανάγκη ανακατασκευής της για λόγους ιστορικούς, πολιτισμικούς, αναπτυξιακούς

Ο εκπαιδευτικός κ. Μανώλης Νικολακάκης μιλάει στα “Χ.ν” για το συναισθηματικό δέσιμο όλων των κατοίκων του Αλικιανού με τη γέφυρα. «Ήταν το σημειό αναφοράς του χωριού μας για πάνω από 100 χρόνια, εδώ μαζεύονταν τα παιδιά, εδώ ερωτεύονταν οι νέοι μας1 «Θα συναντηθούμε στη γέφυρα” , “θα τα πούμε στη γέφυρα” ήταν η μόνιμη κουβέντα μας» σημειώνει.

Στο ίδιος μήκος κύματος ο κ. Ηλίας Καψωμένος. «Η γέφυρα και κατά συνέπεια ο Αλικιανός αποτελεί το κέντρο ολόκληρης της περιφέρειας, όλο το Ανατολικό Σέλινο, ο ορεινός όγκος του Πλατανιά βασίζονταν εμπορικά και τουριστικά σε αυτή» τονίζει συμπληρώνοντας πως «δυστυχώς υπάρχει μια σκοπιμότητα για την υποβάθμιση της περιοχής, για να φύγει ο κόσμος από τα χωριά και να αστικοποιηθεί. Σε αυτό συμβάλλουν οι πολιτικές του κράτους και της Ευρώπης και φταίμε και εμείς που δεν κάνουμε κάτι για αυτό» τονίζει.
Μαζί με τον ομότιμο καθηγητή του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και κορυφαίο άνθρωπο των γραμμάτων γέννημα- θρέμμα της περιοχής τον κ. Ερατοσθένη Καψωμένο περπατάμε μέχρι το σημείο όπου βρίσκονταν το “ανατολικό πόδι” της γέφυρας. «Μας έχουν διαβεβαιώσει ότι θα φτιαχτεί όπως ήταν. Έχουν μαζέψει τα κομμάτια της , έχουν αριθμηθεί, υπάρχουν τα σχέδια για την αποκατάσταση της. Ελπίζουμε να το δούμε να υλοποιείται και να μην είναι άλλη μια υπόσχεση» τονίζει ο κ. Καψωμένος. Ο κ. Καψωμένος στέκεται στη σημασία της γέφυρας για την αναγέννηση της υπαίθρου. «Η γέφυρα ήταν ένα “ζωντανό παράδειγμα” του τι προσέφερε ο τόπος αυτός στην Κρήτη και στην Ελλάδα. Ήταν το κέντρο όλων των επαναστάσεων, πηγή του ριζίτικου τραγουδιού, κοιτίδα πολιτισμού και τεράστιας σημασίας για τη γεωργική και την κτηνοτροφική παραγωγή. Δυστυχώς με αυτούς τους τερατώδεις Δήμους που έφτιαξαν ερήμωσαν την ύπαιθρο. Εδώ στον Αλικιανό έχουμε φτάσει στο σημείο να φύγει η αστυνομία, το ειρηνοδικείο, τα ΕΛΤΑ, να κλείσουν οι τράπεζες. Μιλάμε για ένα συνολικό σχέδιο υποβάθμισης της υπαίθρου!» δηλώνει με αγωνία ο πανεπιστημιακός.

ΕΓΚΡΙΝΕΤΑΙ Η ΜΕΛΕΤΗ

«Στις 24 Φεβρουαρίου έχουμε την επόμενη τηλεδιάσκεψη με το υπουργείο πολιτισμού, την υπηρεσία αναστήλωσης με θέμα την έγκριση της μελέτης ανάθεσης για την αποκατάσταση της ιστορικής γέφυρας και την πρώτη φάση των πρόδρομων έργων» μας ενημερώνει ο δήμαρχος Πλατανιά κ. Γιάννης Μαλανδράκης.
Ο Δήμος Πλατανιά παρότι δεν έχει αρμοδιότητα, βρίσκεται σε συνεχή επαφή με τα Υπουργεία Πολιτισμού και Υποδομών στην κατεύθυνση του να επιταχύνει τους ρυθμούς. Η χρηματοδότηση της μελέτης και του έργου αποκατάστασης έχει εξασφαλιστεί (8 εκ. ευρώ) και μένει να προχωρήσουν μια σειρά από γραφειοκρατικές αλλά σημαντικές εργασίες. Τμήματα της γέφυρας έχουν ταφεί στον πυθμένα του ποταμού, άλλα μέρη βρίσκονται στο κτήριο της ΑΓΡΕΞ και θα αξιοποιηθούν μαζί με τις νέες κατασκευές για να πάρει η γέφυρα την παλιά της εικόνα.

Ιστορικά στοιχεία

Η κατασκευή της γέφυρας εγκρίθηκε με το νόμο 523/1903 της Κρητικής Πολιτείας που διέθεσε το ποσό των 45.000 δραχμών της εποχής εκείνης. Την επίβλεψη του έργου είχε ο μηχανικός Αναστάσιος Λογοθέτης που επέβλεψε και την κατασκευή των εκκλησιών του Τιμίου Σταυρού στον Αλικιανό και της Ευαγγελίστριας στη Χαλέπα. Οι εργασίες ξεκίνησαν το 1910 και ολοκληρώθηκαν μέσα σε δύο χρόνια. Είχε μήκος 90 μέτρα, με τρία μεγάλα ανοίγματα που γεφυρώνονταν από τρεις καμάρες με μορφή χαμηλωμένου τόξου (σημείωνε σε ομιλία του ο κ. Μ. Νικολακάκης με στοιχεία από το βιβλίο της αρχαιολόγου κ. Χρυσούλας Τζομπανάκη).
Η γέφυρα κατέρρευσε το μεσημέρι της 25ης Φεβρουαρίου 2019 μετά από έντονη νεροποντή , ενώ ζημιές είχε υποστεί και από την κακοκαιρία της 14ης Φεβρουαρίου 2019.

ΠΗΓΗ

Πηγή fantomas.gr

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*