
Στις αρχές Νοεμβρίου (4/11) έχει προγραμματίσει η Επιτροπή Ανταγωνισμού να συνεδριάσει προκειμένου να εξετάσει την έκθεση που έχει συντάξει ο αρμόδιος εισηγητής έπειτα από αυτεπάγγελτη έρευνα για το εάν συντρέχει παράβαση της εθνικής και ενωσιακής νομοθεσίας ανταγωνισμού περί κάθετων συμπράξεων της PUBLIC RETAIL A.E. με προμηθευτές της. Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση που εξέδωσε η Επιτροπή Ανταγωνισμού στην συγκεκριμένη συνεδρίαση αναμένεται να εξεταστούν και οι προτεινόμενες από την PUBLIC δεσμεύσεις που προτίθεται να αναλάβει.
Η υπόθεση αφορά αυτεπάγγελτη έρευνα για την εξέταση τυχόν παράβασης των διατάξεων περί «Προστασίας του Ελεύθερου Ανταγωνισμού» ή/και της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις αγορές
α) εισαγωγής/κατασκευής, χονδρικής και λιανικής εμπορίας σχολικών τσαντών, σχολικών τσαντών φαγητού και κασετινών,
β) παιδικών παιγνιδιών, εξαιρουμένων εκείνων που συνδέονται με τη χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών και συστημάτων και
γ) εισαγωγής, χονδρικής και λιανικής εμπορίας μεγάλων/λευκών οικιακών ηλεκτρικών συσκευών.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, η έρευνα που διενεργήθηκε απεφάνθη ότι η σύμβαση μεταξύ της PUBLIC και ορισμένων προμηθευτών της περιλαμβάνει όρο περί «προστασίας τιμής» σε περίπτωση μειωμένων τιμών ανταγωνιστών – λιανοπωλητών της PUBLIC, ο οποίος δύναται, υπό προϋποθέσεις, να οδηγήσει τον αντισυμβαλλόμενο προμηθευτή σε συμφωνία καθορισμού τιμών μεταπώλησης με τα μέλη του δικτύου του. Η διάρκεια της πιθανολογούμενης παράβασης εκτείνεται από το 2017 έως σήμερα.
Σύμφωνα με την εισήγηση, οι προτεινόμενες από την εταιρεία PUBLIC δεσμεύσεις – οι οποίες, μεταξύ άλλων, αφορούν σε κατάργηση του συμβατικού όρου – αντιμετωπίζουν πλήρως όλες τις πτυχές των πιθανολογούμενων προβλημάτων ανταγωνισμού στις υπό εξέταση αγορές.
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού θα εξετάσει εάν η υποβληθείσα πρόταση δεσμεύσεων της PUBLIC είναι σύμφωνη με τους όρους, τις προϋποθέσεις και τη διαδικασία αποδοχής δεσμεύσεων, επί των πιθανολογούμενων κατά τη σχετική εισήγηση προβλημάτων ανταγωνισμού.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η Εισήγηση δεν είναι δεσμευτική για την Επιτροπή Ανταγωνισμού, η οποία θα αποφασίσει συνεκτιμώντας τα δεδομένα της διαδικασίας και τις απόψεις ολων των μερών.
Ο ελεύθερος ανταγωνισμός αποτελεί έναν από τους θεμελιώδεις πυλώνες της λειτουργίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης . Η προστασία του ανταγωνισμού στις αγορές δεν συνιστά απλώς ένα νομικό πλαίσιο, αλλά μία στρατηγική επιλογή για την ενίσχυση της αποδοτικότητας, της καινοτομίας και της ευημερίας των καταναλωτών στην ενιαία αγορά της Ε.Ε. Η Στρατηγική για την Προστασία του Ελεύθερου Ανταγωνισμού και η Συνθήκη για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι τα εργαλεία που διασφαλίζουν την ελεύθερη και αδιάβλητη λειτουργία των αγορών και την αποφυγή μονοπωλιακών ή καταχρηστικών πρακτικών.
Ο ελεύθερος ανταγωνισμός αποτελεί τη βάση για τη δημιουργία μιας δυναμικής αγοράς, η οποία επιτρέπει στους επιχειρηματίες να ανταγωνίζονται μεταξύ τους με ίσους όρους. Αυτό το περιβάλλον ενισχύει τη διαδικασία της καινοτομίας, μειώνει τις τιμές, βελτιώνει την ποιότητα των προϊόντων και υπηρεσιών και τελικά ωφελεί τους καταναλωτές. Αντιθέτως, ο περιορισμός του ανταγωνισμού μπορεί να έχει σοβαρές αρνητικές συνέπειες, όπως την αύξηση των τιμών, την αποδυνάμωση των επιχειρηματικών κινήτρων για καινοτομία και την δημιουργία συνθηκών που ευνοούν τα μονοπώλια.
Η Συνθήκη για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ) καθορίζει τον νομικό κανονισμό που διέπει την προστασία του ελεύθερου ανταγωνισμού. Συγκεκριμένα, το άρθρο 101 της ΣΛΕΕ απαγορεύει τις συμφωνίες ή συνεννοήσεις μεταξύ επιχειρήσεων που αποσκοπούν ή ενδέχεται να περιορίσουν τον ανταγωνισμό στην ενιαία αγορά. Τέτοιες συμφωνίες μπορούν να περιλαμβάνουν πρακτικές όπως οι τιμολογιακές συνεννοήσεις, οι συμφωνίες για τον καταμερισμό των αγορών ή την περιορισμένη παραγωγή.
Αντίστοιχα, το άρθρο 102 της ΣΛΕΕ απαγορεύει την κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης στην αγορά, η οποία μπορεί να έχει σοβαρές αρνητικές συνέπειες για τον ανταγωνισμό και τους καταναλωτές. Η κατάχρηση αυτή μπορεί να περιλαμβάνει την επιβολή αδικαιολόγητα υψηλών τιμών, την άρνηση πρόσβασης σε βασικές υποδομές ή την εφαρμογή διακρίσεων σε βάρος των ανταγωνιστών.
Αυτά τα άρθρα αποτελούν το θεμέλιο της πολιτικής ανταγωνισμού της Ε.Ε. και διασφαλίζουν την ελεύθερη και δίκαιη λειτουργία των αγορών στο εσωτερικό της Ένωσης.
Ένα από τα σημαντικότερα εργαλεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την εφαρμογή της πολιτικής ανταγωνισμού είναι η διαδικασία έρευνας και επιβολής κυρώσεων. Σε περιπτώσεις που διαπιστώνεται παραβίαση των κανόνων, η Επιτροπή μπορεί να επιβάλει υψηλά πρόστιμα, τα οποία δρουν αποτρεπτικά για άλλες επιχειρήσεις που ενδέχεται να προχωρήσουν σε παρόμοιες πρακτικές.
Η προστασία του ελεύθερου ανταγωνισμού έχει στρατηγική σημασία για την ανάπτυξη της Ευρωπαϊκής Οικονομίας. Μια αγορά που λειτουργεί με ελεύθερο ανταγωνισμό ενθαρρύνει τις επιχειρήσεις να επενδύουν σε νέες τεχνολογίες, να μειώνουν τα κόστη και να παρέχουν προϊόντα υψηλότερης ποιότητας στους καταναλωτές. Αυτός ο ανταγωνισμός είναι ζωτικής σημασίας για την ενίσχυση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας της Ε.Ε., καθώς η ενιαία αγορά της Ένωσης καθιστά την περιοχή ελκυστική για ξένες επενδύσεις και συνεργασίες.
Μέσω της εφαρμογής της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Ε.Ε. προσπαθεί να διασφαλίσει ότι οι αγορές λειτουργούν με ανοιχτό και ανταγωνιστικό τρόπο, προς όφελος των επιχειρήσεων και των καταναλωτών. Η εφαρμογή της συγκεκριμένης στρατηγικής είναι αυτή που ωθεί την Επιτροπή Ανταγωνισμού , να εξετάσει την περίπτωση της εταιρείας PUBLIC τον προσεχή Νοέμβριο .
Leave a Reply